Existuje celá řada velice dobrých i velice špatných SEO nástrojů a programů, které dokáží expertům ulehčit práci tak, aby se mohli zaměřit na daleko palčivější problémy, než jsou rutinní testy a audity. Ne všechny nástroje se však zaměřují pouze na testování a audity, některé ukazují velice zajímavé hodnoty, jako jsou fluktuace návštěvnosti v reálném čase nebo například předpokládaný dosah klíčových slov. Na každou činnost někdo někdy vyvinul program, který má za cíl ulehčit odborníkům práci při dané činnosti.
Například výzkum klíčových slov už není tak velký namáhavý problém jako býval kdysi. Zvláště, pokud máte chytré nástroje, které dokáží najít nejen nejčetnější a nejvyhledávanější klíčová slova, ale dokáží najít také výklenky klíčových slov, ve kterých se ještě nikdo nepohybuje a představují ? tak šanci pro jejich klienty. Zároveň mohou pomoci nástroje vyřazovat některé klíčové slova, upravovat je a definovat blízké variace či přesné variace – což je velice užitečné zejména pro internetové vyhledávače, které daleko lépe pochopí, pro jaké požadavky má být obsah zobrazen.
Jen si vezměte prachsprostou vizualizaci výsledků. Kdysi dávno musel člověk všechno naházet do tabulky, udělat z toho graf (všechno ručně, některé programy dovedly vykreslovat grafy, ale to byla rarita) a dnes stačí pár kliknutí a najednou složitá data, která by jinak prostý člověk málokdy vyluštil do hodiny, jsou nyní připravena k prezentaci i pro lidi, kteří se zrovna v číslech neorientují. To je výhodné zejména pro SEO odborníky, kteří potřebují podložit své řešení nějakým hmatatelným empirickým výzkumem jeho prospěšnosti. Nemusí tak klienty zahazovat zbytečnými čísly, když mohou jednoduše ukázat jasný a přehledný graf, který jim vše vysvětlí.
SEO software SEOlight může mít tedy jakoukoliv podobu. Samozřejmě cenové rozhraní je stejně tak různorodé. Existují programy zdarma, existují placené programy, trial free verze nebo třeba i profily pro velké podniky s nejrůznějšími přizpůsobenými funkcemi. Vše záleží na preferencích odborníka a také klienta.