Každý řidič ví, že pokud jezdí denně nebo dokonce profesionálně, musí počítat i s rozdílným počasím, které bude muset po cestě zvládat. Cestovat v mlze je velmi obtížné a nakládá na pozornost řidiče ohromné vytížení. Je to jedno z nejrizikovějších povětrnostních faktorů.
Mlha zkresluje rychlost, kterou motoristé vnímají jako výrazně nižší, než je tomu ve skutečnosti. Stěží se porovnává rychlost vozidla s okolními předměty, které jsou vidět nezřetelně a často jen obrysově. Často dochází ke klamu, že stojící vozidla jedou. Mlha se na vozovce sráží a brzdná dráha se prodlužuje. Proto se také stává, že zejména v mlhavém počasí dochází k mnoha haváriím.
Co je povinností řidiče v mlze?
– jet tak, abyste stihli kdykoliv bezpečně zastavit
– zapnout zadní červenou mlhovku, která je povinná
– možnost zapnout i přední mlhová světla
– nedoporučuje se zapínat dálková světla, protože dochází k zrcadlovému efektu, kdy řidič oslní sám sebe
– nezapínat mlhovky preventivně
–nepředjíždět
– držet si odstup od ostatních vozidel
– v případě nutnosti se orientovat podle bílého značení silnice
– pokud není vidět na cestu a nemáte jistotu, kam jedete, zastavte a označte auto trojúhelníkem, přičemž nezapomeňte vzít si na sebe reflexní vestu pro svojí bezpečnost
Shrnuto
Pokud nemusíme, nevyjíždějme do rizikového počasí jako je mlha, náledí a husté sněžení. Mlha se objevuje zejména ráno a vpodvečer mezi lesy a v rybníkaté krajině. Proto je třeba počítat i s tím, že jedeme v počasí, které se nezdá rizikové, ale náhle se do mlhy dostaneme bez předchozí výstrahy.
Proto je třeba s touto variantou vždy počítat, jet dle této možnosti tak, abychom jeli bezpečně, dodržovali všechna pravidla, která můžeme a pokud možno dodržovali i ta pravidla, která jsou pouze doporučená. Jde o ochranu nás i všech účastníků provozu a vyplatí se to.